RUTES a FER EN LA VALL D'Àger

EXCURSIÓ A LES TORRES DE CAS

ÀGER – VIA ROMANA – TORRES DE CAS – ERMITA DE SANT JAUME DE CAS

RUTA : Àger è Pont d’en Rosell è Via Romana è Port d’Àger è Camí de les Serres è Torres de Cas (1047) – Ermita de Sant Jaume de Cas (segles XI-XII)

EXCURSIÓ A L’ERMITA DE PEDRA

ÀGER – FONT DE PEDRA – ERMITA DE LA MARE DE DEU DE PEDRA (conjunt de la capella romànica dels segles XI-XII i santuari dels segles XVI-XVII)

RUTA 1:   Àger è Barranc de les Fontetes è Font de Pedra è Ermita

RUTA 2:   Àger è Camí de Nouet è Font de Pedra è Ermita

RUTA 3:   Àger è Barranc de Penyaroja è Font de Pedra è Ermita

EXCURSIÓ A L’ERMITA DE COLOBÓ

ÀGER – ERMITA DE LA MARE DE DÉU DE COLOBO (segle XVI)

RUTA 1:   Àger è Barranc de les Fontetesè Montsec de Gabrieló è Ermita

RUTA 2:   Àger è Camí de la Llaunaè Camí de Colobó è Ermita

EXCURSIÓ AL CONGOST DE MONT-REBEI

El Congost de Mont-rebei és una magnífica obra que el riu Noguera Ribagorçana, com una serra que porta treballant uns pocs milions d'anys, està encara realitzant tot travessant la serra del Montsec. El tall d'aquesta majestuosa serra separa el Montsec d'Ares a llevant, del Montsec de l'Estall a ponent.

El recorregut caminant l'hem començat a la Pertusa, hem fet el Pas (la gent del país anomena també així el Congost) fins al pont Penjant.

L’excursió no té dificultat però en passar pel Pas pot produir-se en algunes persones una sensació d'angúnia o vertigen.

Sortida d’ÀGER en cotxe, cap a l’ermita de LA PERTUSA
Sortim d’Àger cap a Corçà per la carretera de Balaguer. A 2 Km., a la corba de la teulera, agafem el desviament de Corçà (senyalitzat CORÇÀ 7 Km). Passem pel costat d'Agulló i a Corçà agafem el camí de la Pertusa (senyalitzat Congost-Pertusa). Al costat de la Pertusa deixem el cotxe i contemplem la bellesa d'aquesta ermita.
Es una església romànica del segle XI que va pertànyer a l'antic llogarret d'Espadella o la Pertusa. Al costat de l'ermita encara es poden veure les restes de la torre militar.

00 hores - Comencem a caminar cap al nord, seguint el camí de Gran Recorregut senya­litzat en blanc i vermell que voreja l'embassament a mitja alçada.  A l'esquerra vista de l'embassament de Canelles i del Montsec de l'Estall. El camí fa baixada cap al barranc de la Bordonera.

7 minuts - Deixem uns minuts el camí per accedir a l'esquerra a un mirador sobre un castell de roca.

Magnífica vista de l’embassament, al sud la Pertusa, a l'oest l'ermita de Santa Quitèria, (romànica del segle XI), a baix la Pardina i al nord el congost de Mont-rebei. A llevant la punta de Sant Llorenç i les cingleres de la Bordonera fent un seguit de columnes i picons que s'estenen fins al nord de la casa en runes de la Pardina. A ponent el Montsec de l'Estall que s'estén fent un esglaonat que culmina amb la punta de Santa Quitèria. Cap al sud l'embassament i l'acabament de la cinglera ver­mellosa de Fet. A la dreta arrenca el camí que va a l'antiga mina de carbó de la Bordonera.

20 minuts - Creuem el barranc de la Bordonera (Alguns mapes l'anomenen barranc de la Pardina).

Pocs minuts després passem pel costat de la masia abandonada de la Pardina. A l'esquerra, un caminet ens porta a la font. Aquest camí ens portaria a una antiga mina de carbó ara inundada per l'embassament. Seguim el camí del congost tot pujant (senyalitzat CONGOST-MAS DE CARLETS).

45 minuts - Corral de bestiar sota una bauma.

Continuem pujant pel camí.

1 hora - Canvi de rasant.

Canvia la morfologia marcada per un esglaó que comença en el primer floc de pins, que havia estat conreat, com ho demostren les parets que limitaven els bancals i algunes oliveres que queden entre el bosc.
Just en arribar al canvi de rasant i observant la llera del riu quan el nivell de l'embassament és baix, es poden veure restes de construccions de l’antiga mina de carbó de CORÇÀ.

1 h. 13 m. - Mirador del Congost.

Deixem el camí uns 20 mts. cap l’esquerra per anar al damunt del penya-segat. Es la primera vegada que es veu el magnífic congost de Mont-rebei. Al fons la torre dels Moros en darrer terme la serra de Sant Gervàs. Seguim el camí i immediatament es veu el mas de Carlets.

1 h. 25 m. - Arribem al mas de Carlets

Antiga masia entre dues alzines monumentals, fou refugi d’escaladors i actualment té un ús privat.
Poc després el camí comença a baixar i després planejant caminem cap al Congost entre aurons, pútdiols, ginebrons, savines, roures, alzines i pins.

2 hores - Entrem al Congost de Mont-rebei

Hem deixat el bosc i avancem pel camí esculpit a la roca calcària que forma la cinglera més alta de la serra del Montsec. Anem pel camí nou a una cota més alta. El camí vell, que queda a 'esquerra, està deteriorat i queda inundat en la part més baixa quan l'embassament és ple.

2 h. 10 m. - Desviament a la cova Colomera

Podem deixar el camí a la dreta per visitar la cova Colomera, visita obligada per als afeccionats a l'espeleologia.

2 h. 25 m. - Sortim del Congost

Poc després el camí es bifurca, ambdós porten al pont Penjant. Nosaltres seguim el de la dreta.

2 h. 40 m. - Travessem el pont Penjant sobre el barranc Fondo

Hem passat de la Noguera al Pallars Jussà.

VARIANTS

L’excursió admet diverses variants:

1.        Desfer el camí que hem fet tornant enrera fins a la Pertusa, on hem deixat el cotxe. En aquest cas hem de doblar el temps caminat. Si el nivell de l'aigua és baix podem tornar pel camí vell, que es troba amb trams enrunats en mal estat.

2.        Que ens recullin al pont Penjant amb un tot terreny per tornar a Àger per dalt del Montsec, per Alsamora, la Fabregada i el coll d'Ares.

3.        Anar en barca i tornar a peu ó a l'inrevés.

4.       Accedir amb un tot terreny al costat nord i fer el Congost des d'allí d'anada i tornada.